Tanítási filozófiám

Azt hiszem, az egyik legnehezebb kérdés, amit egy gyakorló tanár kaphat, hogy foglalja össze a tanítási filozófiáját.
Leendő tanárként könnyebb dolgom van: a valóság nem befolyásolja még a gondolataimat. Így lehetek bátor.
A tanítási filozófiám nagyobb része naiv filozófia, tapasztalaton és nem tanuláselméleti elmefuttatásokon alapul.

Már gimnáziumban megfogalmazódott a lényege: nem nyomasztani a diákokat.
Bízom benne, hogy ezt a gondolatot mindig szem előtt fogom tartani. Emellett nyilván született számos olyan gondolatom, ami nem valaminek az elkerülését fogalmazza meg, hanem az elérését.
Régebben számos fenntartásom volt a Waldorf pedagógiával kapcsolatban, főképp annak "misztikus", szinkretista vonásai miatt. Az utóbbi években azonban lehetőségem volt számos személyes tapasztalatot szerezni, és bizonyos vonásai nagyon megfogtak. Azt tapasztaltam, hogy Waldorf iskolába a gyerekek szeretnek járni, és számomra ez már felér egy kissebb csodával! Hangsúlyos az élményalapú oktatás, és azt kellett tapasztalnom, hogy a mennyiség csökkentése általában a minőség növekedésével járt. A történelemtanításban különösen nagy a kockázata az adatok túlzsúfolásának, nem árt tudatosítani: a túl sok adat az összefüggések megértésének rovására mehet!



Másik irányzat, ami nagy hatással volt rám, a konstruktivista pedagógia. Úgy gondolom, igenis idő, és munka kell ahhoz, hogy egy ember (nem csak diák) megértsen, feldolgozzon információkat, a tanár feladata nem merülhet ki annyiban, hogy "feltölti a fejeket"!
Leendő történelemtanárként elsődleges célomnak azt tekintem, hogy a diákok rájöjjenek: a történelem tanulmányozása a világ legizgalmasabb rejtélye! Ha pedig kritikus olvasóvá is tudom nevelni őket (forráskritika!), az már teljes siker.
Képtalálat a következőre: „élménypedagógia”

A tevékenységapalú oktatáshoz nyújt nagy segítséget a digitális világ. A blogomon már szerepelnek olyan bejegyzések, amelyeken digitális tananyagokat mutatok be. Ezek megismerésével egyre inkább úgy gondolom, hogy nem csak a mai világ követelménye, hogy felhasználjuk ezeket a tanórákon, hanem borzasztó nagy segítség, gyakran pedig az élményalapú oktatás elsődleges eszköze.
Különös segítséget nyújtahatnak ezek az anyagok a tanulási nehézségekkel küzdő diákok számára. Akinek nehézség az olvasás - meghallgathatja a tananyagot! Akinek problémái vannak a kézírással - adhat gépelt szöveget. Aki vizuális típus, képeket hívhat segítségül,  aki a magyarázatot szereti, az is megtalálja  a neki való tananyagokat (pl.: Videotanár)


Térképek, képek, hanganyagok, videók, filmrészletek  - ezek segítségével remélem közelebb vihetem leendő diákjaimat a múlt megismeréséhez.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése