4. feladat: 21. századi készségek
íme egy montázs arról, miket is tartunk a 21- században nélkülözhetetlen készségnek...
5. feladat: Digitális tananyagok a történelem órán
A tanárok nem is sejtik, mennyi segítséget rejt a virtuális világ a tanításhoz. Sajnos a legtöbb tanár ma is úgy tanít, ahogy valaha őt tanították. Néha azonban egy pillanatra ki kell lépni a megszokott kis világunkból, és körülnézni, merre halad a technika fejlődése.
A történelemtanítás izgalmas lehet sok mesével, történettel, de sokkal izgalmasabb, ha a múlt képei is megismerhetjük. Szerencsére számos lehetőség van arra, hogy multimédiás eszközökkel tarkítsuk a tanórát.
Az alábbiban két digitális tananyagot mutatok be: a Zanza tévét és a Videotanárt.
Szerencsém van, mert bár nem minden tárggyal foglalkoznak, a történelemtanításhoz mindkét oldal segítséget tud nyújtani.
Az alapkoncepciójuk hasonló. Korszak szerint kereshetek témát, melyről a Zanza Tv-n egy 5, míg a Videotanáron 15 perces filmet nézhetünk meg. A megvalósítás azonban egészen más: a Zanza TV-n ugyanaz a "láthatatlan" narrátor olvassa fel a szövegeket, emylek így érthetőbbek, pontosabbak. Lássunk egyet ezekből:
http://zanza.tv/tortenelem/ujkor-felvilagosodas-forradalmak-es-polgarosodas-kora/az-ipari-forradalom-es
hasonló téma a Videotanáron, személyes tanárral, kicsit pontatlanabbul, ám élményszerűbben:
http://www.videotanar.hu/tananyagok/811/az-ipari-forradalom-masodik-szakaszanak-feltalaloi-es-talalmanya/
Személyes véleményem, hogy a Zanza Tv előnye, hogy a narrációhoz érdekes képeket látunk, ami fejleszti a vizualitást, segít "belehelyezkedni a korszellembe".
A Videotanáron vioszont láthatunk órákat hírességektól, ami egy kamasz számára különösen motiváló lehet a megnézésre, ám ez inkább érdekesség, mivel nincs olyan sok ilyen típusú óra.
Mindkét oldal nagy hangúlyt fektet az önálló tanulásra, különböző gyakorlófeladatokra.
Így egy-egy videó megnézése után a diák leellenőrizheti azt is, hogy átlátja-e komplexen a tananyagot, illetve, hogy egy-egy részlet tiszta-e.
Úgy gondolom, a digitális tananyagok több okból nagyon jó lehetőséget biztosítanak a hagyományos oktatási módszerek kiegészítésére, de nem hinném, hogy valaha át tudják venni azok helyét.
Különösen jó, hogy a hangos szövegek segítségével a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknek is sikerélményük lehet, ami kulcsfontosságú a motiváció terén. Szintén motiválóa fiatalok számára, hogy a digitális tamnanyagok "menők", egyszerre játszanak, egyszerre tanulnak, és egyszerre ellenőrzik magukat a diákok.
Azt gondolom, leginkább az otthoni tanulásban tudnak segítséget nyújtani, ám mindenképpen érdemes bemutatni a tanórán is, hogy tudják, mikhez nyúlhatmnak otthon, illetve pusztán az óra feldobása érdekében.
8/2 feladat: Elmetérkép
Az elme-, vagy gondolattérkép néven ismert tanulási technika célja, hogy a tanuló az adatok közötti összefüggésekre lásson rá. A történelem tanításakor sok tanár esik bele abba a hibába, hogy azt gondolja, évszámok, nevek, fogalmak bemagolásával a diák automatikusan közelebb kerül a megértéshez. Az adatok fontosak, de nem elégségesek. Sokkal fontosabb, hogy a diákok a történelem összefüggéseit lássák át, és nekem is ez lenne a célom az órákon.
Történelem órán összefoglaláskor (témazáró előtt, vagy csak óra végén) közös órai feladatként lehet hasznos, illetve szívesen feladnám otthoni feladatnak egy-egy témakör kapcsán. Biztos vagyok benne, hogy a diákok szívesebben foglalkoznának digitális elmetérkép elkészítésével, mint hagyományossal.
Az irodalom tanításábansokkal szabadabban lehet használni ezeket az eszközöket. Közös szövegértelmezéshez, címjósláshoz, asszociációk gyűjtéséhez használnám.
Íme a csoportunk által elkészített elmetérkép:
(nagyobb méretben megnézheted az alábbi linkre kattintva: https://www.mindmup.com/#m:g10B4UXf4u8hK_jaTA3a29rYWUwQkk)
(nagyobb méretben megnézheted az alábbi linkre kattintva: https://www.mindmup.com/#m:g10B4UXf4u8hK_jaTA3a29rYWUwQkk)
Reflexió a közös munkára:
Szerencsések vagyunk, mert már többször dolgoztunk hárman együtt, más kurzusok keretein belül is, és akkor is kiderült: remekül tudunk együttműködni! Gyorsan ki tudtuk alakítani a közös koncepciót, és hatékonyan tudtunk együtt dolgozni.
Külön jó volt, hogy az órán tanultakból is profitálhattunk közben: hangouts-on keresztül kommunikáltunk.
8/4. feladat: Szófelhő
A szófelhők alakalmazását eddig elsősorban dizájnelemként láttam, így meglepett, hogy az oktatásban mennyi hasznuk lehet.Életem első szófelhőjének elkészítése után azt gondolom, hogy lehet helyük az irodalom, illetve történelem órákon is.
Elsősorban önálló, vagy páros otthoni feladatként alkalmaznám szívesen. Választhatnának a diákok egy-egy nekik kedves személyt, vagy fogalmat az adott témakörből, és a hozzájuk kapcsolódó fogalmakból kellene szófelhőt készíteni. Érdekes lehet például a görög mitológia tanulásánál, ha a diákok azt a feladatot kapják, hogy egy-egy istennek készítsék el a felhőjét.
Én is ehhez az elképzelt feladathoz készítettem a sajátomat (ki, ha nem Aphrodithé?):
Az otthoni munka során a diákok elmélyednek egy-egy általuk választott témában. Az elkészített szófelhőket fel lehet használni az összefoglalkásnál. A szófelhők segítenek a diákoknak összekapcsolni a foglamakat, a vizuális beállítottságúak pedig könnyebben is jegyzik meg. Egy igazán rendes tanár pedig a dolgozatban odarajzolja a szófelhő alakját a rá vonatkozó kérdéshez :)
8/3. feladat: Idővonal
A történelem tanításában magától értetődő feladat az idővonal készítése. Az online idővonalak azonban a szokásos időrendi áttekintésnél sokkal sokoldalúbb tevékenységvégzést tesznek lehetővé.
A Hstry alaklamazásának segítségével nem csak idővonalat hozhatunk létre, hanem tanulásszervező felületet is kapunk, az osztályainkkal osztahtatjuk meg a nekik szánt idővonalat.
Elsősorban a tanári idővonalkészítész lehetőségei tetszettek meg számomra. Nagyon sok tanárnak a problémája, hogy a tankönyvek egysíkúak, nem tartalmaznak elég érdekességet, vagy éppen túl részletesek. Az interneten számos online tananyag, érdekes cikk, történelmi film található, amelyek könnyen összekapcsolahtóak a tananyaggal. A Hstry segítségével a tanár olyan időszalagot hozhat létre, ahol összeszedetten, logikus sorrendben megoszthat minden, az adott témakör szempontjából releváns információt. Így a diákok sok érdekességhez hozzájutnak, ráadásul a tanár által ellenőrzött információforrásból.
Tulajdonképpen lehetősége van a tanárnak arra, hogy egy, az osztályra szabott, multimédiás, személyes tankönyvet állítson össze!
Csak elég ereje is legyen hozzá...
Az általam elkészített időszalagot megtekintheted itt: https://www.hstry.co/timelines/amerika-felfedezese
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése